Mina tankar i bokstäver!

Alla inlägg under juni 2011

Av Louise - 30 juni 2011 10:29

Det hände ingenting mer spännande igår, utan det blev bar en lugn dag/kväll för mig själv. men absolut inte någonting mig emot faktiskt! :) jag klagar inte.. :) hihi..


men just nu säger jag: hej vackra torsdag! :)


Jag är på toppen humör idag. jag vet inte varför! Kan vara så att det pga att det är otroligt vackert väder ute, älskade och saknade Anna och guldklimpen Kim är snart är (om kanske ca 30minuter!) och jag ska till barnmorskan och lyssna på mitt älskade lilla mirakel som tydligen verkar ha det lite för br inne i värmen och mörkret och absolut inte vill komma ut riktigt ännu! :D haha!


men vad gör det? en dag som denna gör det mig inte någonting. den får gärna stanna någon dag till, vi är ju i jo för sig inte beräknade förrän på lördag , men det är ju bara 2 ynka dagar kvar. Men jag har bestämt att eftersm jag fyller år imorgon så är det ju fullt upp hela helgen, så h*n får komma på söndag kväll eller måndag som tidigast.. :)  men det märks vad den lille bestämmer sig för . inte sant? :D haha!


Jag har egentligen inte tid att sitta här, men jag bryr mig inte just nu!
idag ska jag bara njuta av detta underbara väder, av underbart sällskap och så ska jag även ta mig iväg och storhandla en massa inför helgen och allting sådant som måste handlas hem. usch jag tycker inte om att handla egentligen, men ibland måste man ju helt enkelt när man bor hemifrån.. :p
en nackdel med att inte bo hemma om ni frågar mig..


men nej nu på med lite andra kläder och sedan fixa innan älsklingarna mina kommer!

På återseende!

Lots of Love! <3

Av Louise - 29 juni 2011 18:01

Älskling slutade tidigt igår, och absolut inte mig emot. då jag faktiskt fick lite ont i magen med sammandragningar och sådant tjaffs framåt 12 halv 1 tiden.

Men han kom hem i alla fall, och det hel lugnade ner sig efter ca 3½ timme. så det var ingen fara, jag kunde somna till slut i alla fall. efter mnga försök att hitten skön position att ligga i för att det inte skulle stråla och smärta allt för mycket! :D haha!


Tittade i alla fall på filmen " Erin Brockovich " igår! jag vet inte hur många gånger jag har sett den, men jag tycker verkligen att den är bra! så har ni inte sett den så tycker jag absolut att ni ska kika på den! :) för den är helt klart sevärd om man säger så.


Idag har det faktiskt inte hänt någonting, jag har mest njutit av att det är underbart väder, och vad är inte bättre än det?  inte mycket. men har i alla fall suttit på balkongen och njutit i stort sett hela dagen.
Älsklingen fick börja jobba 2 timmar tidigare idag, så vi hann aldrig iväg och handla och sådär, så tar det imorgon istället . :D men det blir nog bra det också! haha..


Som sagt, älskling är på jobbet sedan ca 2 timmar tillbaka, och jag sitter just nu hemma här och njuter av det vackra vädret (fortfarande) för fullt tillsammans med mina hemska sammandragningar och lite smultron soda, livet leker helt enkelt. (om man bortser från lite smärta!) haha..

Jag undrar vad som händer senare? Kanske ska träffa Maja, men dock oklart ännu, annars har jag absolut inte en blekaste om vad jag ska hitta på. är dock lite rastlös just för tillfället men har inte så mycket att sysselsätta mig med heller.  :P hm , jobbig situation just nu faktiskt. :) men ska inte klaga!


Vad händer imorgon då? JO , älskade och bästaste Anna och min lilla guldklimp Kim kommer på besök - JAG ÄLSKAR DET !!! :) som jag längtar! det var på tok alldels för länge sedan jag träffade dom, även om det endast handlar om någon vecka eller sådär. men för oss är det vääääldigt länge! :S
Men imorgon kommer dom hit i alla fall.
Ska även på en koll hos barnmorskan som vanligt och se vad hon har att säga! dock är min vanliga på semester så kommer att få gå till Astrid, hoppas hon är trevlig! :) hih..


Nej, nu ska jag njuta lite till och se vad resterande del av eftermiddagen/kvällen bjuder på!! :D


På återseende!

Lots of Love! <3


Av Louise - 28 juni 2011 20:35

Energin kom och tog tag i mig, vart kom den ifrån? det undrar jag!
Kunde inte ligga still på soffan och bara ta det lugnt längre, det gick verkligen inte! :) haha!


Men sedan sist så har jag varit lite duktig eftersom ett energiknippe fastnade på mig. Lagade middag så det bara för att Robin att äta så att han skulle slippa stressa i onödan! :) Dock inte någonting glamouröst idag inte, bara enkel pyttipanna! :) haha! mums...

När han hade ätit så packade jag i ordning hans matlådsväska och sedan åkte han mot jobbet och jag visste inte vad jag skulle göra. Jobbig känsla! :P


Så jag hängde tvätten, plockade ur diskmaskinen och startade en ny maskin med tvätt, bäddade i ordning sängen och dammade på :) hih.
Hör och häpna - tog sedan en lugn stund...
Dock höll den inte i sig länge! har precis tagit mig en dusch och plockat undan och rensat i en massa papper som låg i köket och skräpade, och nu ska jag hänga tvätten och sedan faktiskt läsa lite bok tillsammans med päronsplit och min trogna vattenflaska! :D



på återseende!

Lots of Love! <3

Av Louise - 28 juni 2011 15:32

Veckan har nu kommit igång, coh det är "sista" veckan som gravid, innan beräknad förlossning i alla fall. sedan går vi in på "övertid" om det inte händernågonting innan dess vill säga? haha! Jag tror nog att jag måste vänta några dagar till, men vad gör det? så länge jag slipper smärtan och sådär som jag har haft nu till och från ett tag så är det okej för mig! :) haha!
Ont kommer det ju garanterat att göra när det är dax, men man behöver väl inte ha ont utöver det, eller? :)     Men det är helt klart värt det, och jag klagar egentligen inte, tycker bara att det är lite jobbigt och påfrestande! ^^ haha!


Måndagen var väl både bra och dålig om man säger så. Jag var lite orolig men ändå väldigt samlad och lugn. jag var ner på mvc 2 gånger och gjorde koller för min lille bebis! Dom trodde att det var på G att starta, men det trodde inte jag. men fick i alla fall lite svar på mina frågor och sådär som jag hade!

Låg mest på soffan och vilade hela dagen då det verkligen smärtade, inte okej enligt mitt tycke! :P haha!

När älsklingen åkte och jobbade så proppade jag i mig 2 alvedon och så gick jag in och satte mig i duschen i ca 40minuter med riktigt varmt vatten och det hela släppte väl lite efter ett tag.
Sedan spenderade jag min kväll i soffan med min bok, en bra film och min trogna vattenflaska. helt underbart, och allt detta medans älsklingen var ute och jobbade natt vilket han gör fram tills på torsdag morgon. :) han är så duktig! =D ..

Gick och la mig ganska sent, och vaknade 4 timmar senare när älsklingen kom hem vid halv 5 :)


Vaknade imorse vid 9 och kunde inte somna om.
Så lät älskling sova vidare och klev upp åt frukost, duschade och gjorde mig i ordning! Sedan dess har jag bara suttit och tagit det lugnt! :))


Just nu är Robin iväg och fixar med bilen, då försäkringsbolaget ska titta på den. och jag ska snart ta och laga lite middag så att han hinner äta innan han ska iväg och jobba. :)
Själv har jag precis planerat min vecka och min helg. Fullt upp hela veckan och även helgen då jag fyller år på fredag så det blir fika med släkt och vänner hela helgen lång. men vad gör det? ingenting!! Jag älskar ju att ha människor runt omkring mig, och framför allt dom man älskar och står väldigt nära! :)

Nej, plocka ur diskmaskin innan matlagning!

på återseende!

Lots of Love! <3

Av Louise - 26 juni 2011 23:56

Denna dag har egentligen bara sprungit iväg! Det har inte hänt någonting, men det har också känts som om man inte riktigt hunnit med. men vad gör det? :) En dag närmare första mötet med min bebis! :) hihi..


Vad har hänt egentligen då? Ja ni, hm!!


Vaknade relativt tidigt, men kände mig väldigt utvilad. och det var länge sedan jag hade den känslan i kroppen när jag klev upp. Så det var otroligt skönt ska jag erkänna, oj oj! :)

Tog det lugnt i morse, och sedan kom älsklingen upp efter ett tag. Han fick sovmorgon idag då han var uppe sent igår när han skjutsade mig och han inte fick sova! :D haha! Gullungen då ^^ *småler*..

Men det blev en tidig middag idag i alla fall, rättare sagt vid halv 3 tiden då Robin skulle iväg för att jobba strax efter klockan 3.. Han slutar inte förrän klockan 6 imorgon bitti, så lagom tills jag vaknar och kliver upp så kommer han hem.
Men han är så duktig hjärtat mitt som jobbar! :)


Efter det tog jag det lugnt, låg i soffan och tittade på tv'n. men förflyttade mig senare till sängen för att se om sammandragningarna kunde släppa och även att jag läste lite i boken som är hur bra som helst. (kommer ej ihåg namnet just nu!) men den är hur bra som helst, och allting verkligen stämmer i den också! Det är nästan lite läskigt.
Men efter att jag har läst den så känner jag mig mycket lugnare - och det är otroligt skönt. Jag känner ett lugn i kroppen inför denna mäktiga upplevelse. helt underbart. har några sidor kvar i kapitlet att läsa så dom blir det nog innan jag somnar! :) haha.. Har jag gått och blivit värsta bokmalen? :) hm, ja kanske det... Är på jakt efter en bra verklighetsbaserad bok, någon som har något tips kanske? berätta gärna!!! :D


Gick in till Elin och där blev det fika och en massa prat, helt underbart! :) Var ju några dagar sedan man träffade henne nu. så mysigt att träffa henne igen! <3.

Pratade lite om midsommar och bara en massa allmänt, hihi. precis sådär som det ska vara! Även att Märta, Per, Ida och Sandra kom en sväng :) mycket trevligt att träffa dom också! :D hih..


Har sedan dess inte gjort så mycket. Beccis ringde, och fick äntligen prata av mig. nästan 2 timmar långt blev det, helt underbart. som jag saknar den kvinnan.. men hon har lovat att hon och jocke ska komma upp någonting i sommar! så nu ska vi bara försöka planera in någonting i slutet av sommaren och se om någonting kan passa oss allihopa? :) hih. Jag håller verkligen tummarna för det i alla fall! :D hihi... JAG SAKNAR ER TOKSTOLLAR!! <3 .


Nu ska jag ta och tvätta ansiktet, borsta tänderna och sedan krypa ner i sängen! Ringa älsklingen och säga godnatt innan jag läser det sista på kapitlet och sedan somnar gott - förhoppningsvis? haha! så godnatt godingar!


på återseende!

Lots of Love! <3

Av Louise - 26 juni 2011 17:19

Söndag ännu en gång, och idag går vi in i grviditetsvecka 40 ! Känns helt sjukt. vi har 6 dagar kvar till beräknad förlossning. men allting kan hända! det kan hända nu, imorgon, om 4 dagar eller om 2 veckor! ja det är ingen som vet, bara det lilla busfröt där inne som bestämmer!

Dock hoppas jag innerligt att det händer någonting väldigt snart måste jag säga! :)

Om jag ska vara helt ärlig så älskar jag känslan av att var gravid med det lilla mirakel som just nu lever i mig - när jag känner rörelser, hicka, sparkar och sådant inom mig gör mig alldeles överväldigad och ibland till och med tårögd. det är helt underbart. men nu efter så pass lång tid så är jag rätt trött på det på samma gång. och jag vill bara ha mitt lilla hjärta här hos mig! i famnen så jag kan pussa, mysa, ta hand om och bara njuta av livet som nybliven mamma och känslan av att vi tre faktiskt har blivit en familj!
Men nu är det ju inte långt kvar tills det faktiskt blir verklighet och allting förhoppningsvis faller på plats! Jag håller båda mina tummar för det, och hoppas att allting kommer gå kanoners när vi väl har kommit till den punkten! :) ...


Jag minns det nästan som igår, det var en november morgon som jag gjorde ett graviditetstest här hemma då Robin faktiskt hade gått och köpt ett sådant till mig. ( då det var han som sa att jag var gravid även denna gång! ) han har ju tydligen röntgensyn eller någonting, för det är han som har talat om det för mig alla 3 gånger. Sagt och gjort så jag gjorde ett test, och det visade positivt även denna gång, jag blev inte direkt chockad måste jag säga men samtidigt väldigt lycklig!
jag börjar gråta och Robin kommer upp och frågar vad det är som är fel, om jag inte var gravid?. Jag visar honom testet och han får ett leende över heeeela ansiktet, och då kände jag mig lite lugnare! och så förklarade jag bara att jag hade blivit så himla glad över att det var ett plus, men samtidigt så himla rädd över att det skulle sluta som förra sommaren - i ett missfall!

Men han kramade om mig och sa att de inte var någon fara och att vi denna gång skulle få en liten bebis och bli en familj.


Efter det tänkte jag inte på det så mycket och nu har tiden bara sprungit iväg! Kommer ihåg att man tänkte - "Ska jag vara gravid i 9månader? det är ju hur lång tid som helst..."     Men nu när det snart är över, vilken dag som helst händer det största i mitt liv. Det känns som om det nästan har gått lite oförskämt fort. Men jag är samtidigt väldigt lycklig att slutet är här och början på vårat nya liv är väldigt nära och bara bakom hörnet och väntar på att bokstavligen bara hoppa fram och fånga in oss! :)


________________


Har under mina månader som gravid varit med om att många av mina vänner faktiskt blivit föräldrar, och jag har sett lyckan i deras ansikten, och deras underbara glädje och kärlek till deras barn! Jag längtar så tills jag också får känna dessa känslor och se på ett barn med denna kärlek och spirande känsla i kroppen - mitt barn!

När man har sett utvecklingen bland dessa underbara barn och nyblivna föräldrar och vänner så känns det extra spännande!

- shiet, det är faktiskt min tur snart också. jag ska få känna samma lycka den dagen det är mitt barn som kommer upp på bröstet efter förlossningen, efter att det faktiskt rullade själv från mage till rygg och tvärtom, mitt barn som skrattade så hjärtat slog 10 extra slag på grund av lycka och det är jag som kommer få känna obeskrivlig kärlek för någon! ett speciellt band mellan mamma och barn.

Jag längtar så jag nästan spricker snart, men snart är du här.
mamma och pappas lilla älskling och vi välkomnar dig med öppna armar och kärlek som flödar långt upp över våra öron och förstånd. Men du är mer än välkommen, och vi ska ge dig precis all kärlek, närhet och ömhet du behöver!

VI ÄLSKAR DIG REDAN!

du är välkommen ut älskade barn!


Lots of Love <3

Av Louise - 26 juni 2011 11:28

Vecka 40



Kroppen: Förlossningstidpunkten är nådd och värkarna kan nu förväntas att börja. Det är vanligt att man som förstagångsföderska går över 40 veckor, man anses inte vara överburen förrän efter vecka 42. Skulle det dröja längre övervakas fostret noga och man blir ofta igångsatt. Exakt vad som gör att förlossningen startar vet man inte. Det är troligen barnet som sätter i gång den. Många funderar över om det är möjligt att sätta i gång förlossningen själv genom att springa i trappor eller äta speciell mat. Det finns dock inget sätt att själv tvinga i gång förlossningen, utan barnet kommer när det är klart. Förlossningen sätts bara i gång på sjukhuset om det finns någon medicinsk anledning, till exempel att du har högt blodtryck. Trycket från barnets huvud mot livmoderhalsen kan påskynda förlossningsstarten. Trycket gör att det utsöndras oxytocin, ett hormon som signalerar till livmodern att den ska dra ihop sig. När livmodern drar ihop sig allt oftare och starkare, trycks barnets huvud ännu mer ner mot livmoderhalsen. Den ger efter så småningom och börjar öppna sig.
Det kan hända att trycket blir så stort att fosterhinnan riskerar att spricka, vilket gör att fostervatten börjar rinna ut. Kontakta då alltid förlossningsavdelningen för vidare information och omhändertagande. Om man mår bra och inte fått värkar än kan man få åka hem igen.

Barnet: Fostervatten byts ut var tredje timma och produceras på nytt ända tills barnet är fött. Om det däremot finns mekonium i vattnet kan det vara en signal om att barnet är stressat eller inte mår bra och då får man stanna kvar för att kunna övervaka barnet.
Barnet är redo att möta omvärlden, 92 procent av alla barn föds mellan vecka 38-42.

Av Louise - 25 juni 2011 19:45

Denna lördag och midsommardag har varit otroligt lugn, mycket skönt! :)
Har haft smärtor till och från hela dagen, så det har faktiskt vrit väldigt skönt att inte behöva göra någonting alls om jg inte har känt för det liksom! :) hihi...


Efter att jag skrev sist så har jag bara fixat lite med papper och sådär, gått igenom allting och kollat lite. och även hunnit med att äta lunch :) haha!

När älsklingen hade klivit upp efter att han hade tagit en sovmorgon så blev det lite mys i soffan, kikade på en film som gick på tv'n. den var helt okej, men mycket sjuk. jag kommer inte ihåg vad den hette! men jag skulle inte rekomendera den i alla fall, så det kanske inte gör någonting? haha! =) ...


Timmarna passerade förbi, och vi tog oss i krage och åkte för att handla lite inför middagen! det stod Tacos på menyn idag! väldigt länge sedan vi åt det.. Hem i alla fall efter det och åt middag och det uppskattades lite extra idag! :D haha!


Nu efter middgen så har jag legat i sängen och läst lite i en bok som jag fick låna av Elin, och försökt få smärtan att släppa lite! Har dock inte förändras någonting, så nu orkade jag inte ligga stilla i sängen längre!
Så nu sitter jag här, älsklingen kollar på Stefan och Krister och jag bara försöker andas :) haha!

Känns som om någonting är fel, men det är väl kanske kroppens sätt att förbereda sig, kanske det jag känner av? ja jag vet inte. vi får se vad som händer utav detta! :) haha!

men nu ska jag ta en dusch istället och se om spänningarna kanske släpper!
på återseende!

Lots of Love! <3

Ovido - Quiz & Flashcards